Marinăria rămâne una dintre cele mai periculoase meserii. În primele trei zile ale anului 2015, patru nave s-au scufundat în lupta cu vântul și valurile, 36 de marinari pierzându-și viața. Amenințările la adresa navelor și echipajelor nu vin doar din partea naturii dezlănțuite. În ultimul deceniu, mii de navigatori au fost victimele piraților, iar alte zeci, ale conflictelor militare. Pe data de 4 ianuarie 2015, la ora 13,30, petrolierul elen "Araevo" (construit în 1991, cu capacitate de 28.610 tdw, înmatriculat sub pavilion Liberia, aparținând lui Aegean Marine Petroleum, din Grecia) a fost lovit de o rachetă lansată de către un avion de vânătoare neidentificat. Nava fusese închiriată de compania națională libiană NOC și la momentul atacului se afla în ancoră, în portul Derna (Libia), având 12.600 tone de carburanți, în tancuri. La bord se afla un echipaj de 26 de navigatori, dintre care trei greci, doi români, tată și fiu, și 21 de filipinezi. Explozia a rănit doi marinari filipinezi și a ucis alți doi: marinarul român Eduard Curduman, din Galați (24 ani, aflat la primul său voiaj, îmbarcat pe navă din martie 2014) și un grec în vârstă de 29 de ani.
După incident, răniții au fost preluați de autorități și internați la spital. Ceilalți 22 de membri ai echipajului, printre care și un român, sunt sănătoși. Nu s-au semnalat scurgeri de hidrocarburi în apa mării, iar nava și-a continuat cursul către Tobruk, cu destinația portul Pireu. Potrivit unei surse citate de publicația World Bulletin Net, nava era folosită la transportul motorinei pentru producătorii de energie electrică ce alimentează orașele Derna, Khoms, Benghazi și Misrata.
Comentatorii din zonă susțin că petrolierul a fost ținta uneia dintre forțele rivale, fie cea a guvernului recunoscut pe plan internațional, fie cea a guvernului autoproclamat la Tripoli, forțe care se luptă pentru controlul Libiei. Purtătorul de cuvânt al forțelor militare loiale guvernului, citat de respectiva publicație, a declarat că petrolierul ar fi trans-portat luptători islamiști la Derna și că toate navele au fost avertizate că nu pot intra în port fără permisiune. Informația nu este confirmată de surse independente.
Ministerul român al Afacerilor Externe a declarat, printr-un comunicat de presă, că atunci când nava va ajunge în portul Pireu, "reprezentanții Ambasadei României la Atena vor acorda asistența consulară ce se impune în asemenea situații tatălui cetățeanului român decedat, în vederea repatrierii trupului neînsuflețit al fiului său. Reprezentanții celor două misiuni diplomatice s-au aflat pe tot parcursul nopții în contact cu autoritățile locale competente, coordonându-și totodată demersurile.
De asemenea, cele două misiuni diplomatice au menținut legătura permanentă și cu tatăl cetățeanului român decedat.
În cadrul demersurilor inițiate pe lângă armatorul navei, s-a obținut asigurarea din partea acestuia că va suporta toate cheltuielile aferente repatrierii corpului neînsuflețit al cetățeanului român. Centrala MAE cât și cele două misiuni diplomatice implicate vor monitoriza în continuare evoluția cazului inclusiv din perspectiva circumstanțelor în care s-a produs acest grav incident." Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, a declarat pentru cotidianul "Cuget Liber": "Suntem con-sternați de cele întâmplate, de uciderea și rănirea unor marinari nevinovați. Ne exprimăm regretul pentru cei ce și-au pierdut viața și compasiunea pentru familiile îndoliate. Navigatorii de pe «Araevo» nu sunt membri de sindicat, iar nava nu era acoperită de un contract de muncă de tip ITF. Nu este prima oară când noi îi sfătuim pe toți marinarii, membri sau nemembri de sindicat, să ne contacteze, pentru a-i informa despre nave, companii, despre contractele de muncă, despre zonele de război și piraterie, despre riscurile la care se expun și drepturile pe care le au."
În comunicatul de presă dat publicității, SLN a anunțat că va oferi familiei navigato-rului român consultanța necesară în astfel de cazuri, în măsura în care aceasta o va cere și a transmis condoleanțe familiilor celor doi navigatori.
Singura vină a românului ucis pe nava "Araevo" este aceea că și-a îndeplinit datoria de marinar. De secole, fie că este pace sau război, marinarii din flotele comerciale ale lumii înfruntă depărtarea și pericolele, pentru a asigura bunăstarea omenirii.
(Precizare: Numele marinarului a fost furnizat de publicația PresaGalați.ro, care îl citează pe Florin Anghel, unul dintre vecinii tânărului ucis).